Transmongolie-express en Ulan Bator... - Reisverslag uit Beijing, China van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Transmongolie-express en Ulan Bator... - Reisverslag uit Beijing, China van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Transmongolie-express en Ulan Bator...

Door: Jens Bosman

Blijf op de hoogte en volg Jens

24 September 2010 | China, Beijing

Na drie dagen een chaotisch en druk Moskou gezien te hebben, was de vierde dag, de dag van het vertrek met de Transmongolie-express, de leukste. Omdat de trein pas om half tien zou vertrekken besloot ik eerst nog het Masoleum van Lenin te bezoeken en het Kremlin van binnen te bekijken. Met name het eerste was echt de moeite waard. Lenin licht opgebaard (zijn echte lichaam, dat elke twee weken met een speciale balsem wordt behandeld) in een bijna geheel donkere kamer. Het maakte het bezoek aan Moskou alweer enigzins goed.
Bij de trein aangekomen die avond, bleek ik in de slaapcabine te zitten met een koppel uit west-Londen. De trein vultde zich voor de rest vooral met gepensioneerden, avontuurlijke stelletjes die op vakantie waren en andere backpackers. Met de laatste groep deelde ik de rest van de wagon bestaande uit Duitsers, Zweden, Finnen, Nederlanders en zelfs een Brazilaanse (de eerste die in twaalf jaar deze treinreis doet, aldus haar reisorganisatie). Met deze groep was het dan ook niet moeilijk om de vier dagen en vijf nachten door te brengen. Het leuke aan de treinreis is, is dat je onderweg zoveel verschillende mensen ontmoeten, die allemaal een verschillende reis maken, De dagen breng je dan ook door met vele gesprekken, spelletjes, lezen en het eten van noedels. Heel veel noedels. Het enige wat de trein namelijk te bieden heeft is heet water. En dan niet voor een douche, want die vind je er niet. Na de vijfde nacht kwam ik aan bij mijn eerste stop, de hoofdstad van Mongolie.

Mongolie, het land van het monopolie-geld, de lelijke mensen en de zakkenrollers, waarvan Ulan Bator de hoofdstad is, Vergelijkbaar met een oost-Europese hoofdstad, maar dan nog meer vervallen. Het land moet het dan ook niet van de hoofdstad hebben, maar van zijn natuurparken. Samen met een aantal mensen die ik ontmoet had in de trein (waaronder een pasgetrouwd Duits/Pools stel dat voor twee jaar op huwelijksreis was) zijn we de tweede dag een van deze parken wezen bezoeken en overnachten we bij de nomaden in een Ger-tent. Nomaden van tegenwoordig beschikken gewoon over een LCD-tv, een magnetron en mobiele telefoons. Het klinkt misschien romantisch, Dat is het niet. De omgeving is er echter wel geweldig en het overnachten in een Ger-tent was wel een mooie ervaring. Terugkerend in de hoofdstad, werd ik echter al meteen geconfronteerd met het niet al te vriendelijke stadsleven. Op weg naar mijn hostel, werd ik door drie Mongolen beroofd van mijn portomonnee. Een van de zakkenrollers blokkeerde de weg (in een drukke winkelstraat), een tweede rukte mijn portomonnee uit mijn broekzak en gaf het aan een derde die met zijn telefoon stond te spelen en deed alsof zijn neus bloed. Het ging echter niet geheel subtiel, waardoor ik het meteen doorhad. Het pasgetrouwde stel waarmee ik was liep naar degene die mijn portomonnee had gestolen en ik liep naar de man met de telefoon. Na drie keer vragen of hij mijn 'wallet' terug kon krijgen, liet hij 'm vallen. Alles zat er gelukkig nog in. Het maakte er mijn beeld over Ulan Bator er niet beter op...

Na vier nachten hier te hebben doorgebracht, stapte ik opnieuw op de trein. Ditmaal om er anderhalf dag later in Beijing mee aan te komen. In de trein zaten grotendeels weer dezelfde mensen (op het stel uit Londen na) en opnieuw was het weer erg gezellig. Reizen met de trein bevalt me beter dan reizen met het vliegtuig en ondanks dat het zoveel langzamer gaat, je merkt er weinig van. Om de zoveel uur stopt hij op een station om je benen te strekken en voedsel te kopen in een van de vele stationswinkeltjes of lokale specialiteiten die mensen zelf aanbieden. Het laat je ook veel beter wennen aan het tijdsverschil (wat inmiddels is opgelopen tot zes uur) en je komt uitgerust aan op de plaatsen waar je uiteindelijk naar toe gaat. Zelfs na al het wodka en bier wat rijkelijk vloeit...

Vandaag ben ik dan aangekomen in Beijing. Ik heb er nog niet veel van gezien, maar hetgene dat ik heb gezien bevalt me tot nu toe uitstekend. Meer dan zelfs. Mijn hostel bevind zich midden in het centrum, maar in een hele rustige wijk. Een wijk met allemaal kleine winkeltjes en restaurantjes. Er hangt een gezellige sfeer. Het Engels is hier echter nog niet doorgedrongen. Eten bestellen in een restaurant (waar ik gegeten heb voor drie euro) bestaat dan ook vooral uit wijzen wat andere al op hun bord hebben liggen. Ik ga er toch vanuit dat nummer 38 van onze Chinees, niet dezelfde Babi-pangang is als hier. De komende dagen ga ik Beijing verder ontdekken en dan kom ik met een nieuw reisverslag...

p.s. foto's plaatsen wordt op dit moment een beetje lastig, omdat China de Facebook-site blokkeerd. Hyves wordt door deze computers niet echt ondersteund en gaat ongelofelijk traag. Ik ga het dus nog ergen proberen, maar reken nergens op...

  • 24 September 2010 - 13:50

    Sup:

    Hey Jens,

    Fijn om te horen dat je het leuk hebt! Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur :-)

    xxx

  • 24 September 2010 - 14:01

    Robin:

    Klinkt allemaal fantastisch man! En denk maar vooral niet aan ons clubbie terwijl je daar bent.. Tenzij je nog een spits vindt ;) Geniet ervan!

  • 24 September 2010 - 14:46

    Quinten Smit:

    Ik heb je reisverslag weer met veel plezier gelezen. Wat een avonturen weer zeg. Ik had van Sab al het zakkenroller verhaal gehoord maar vind het nog steeds onvoorstelbaar. Echt super goed dat alles er nog in zat!! Anders was het mooi shit geweest.

    En dat nomaden mobiele telefoons en lcd tv's hebben had ik in geen duizend jaar verwacht!! :P Weer een grappig weetje erbij voor de weetjes-lijst.

    Ook goed om te horen dat je leuke mensen hebt ontmoet. Dat maakt een reis of plaats meteen een stuk aantrekkelijker. Heel veel succes in Beijing en alvast eetsmakelijk met de hondeutthafitta ;)

    Tot je volgende reisverslag! Box Q

  • 24 September 2010 - 16:56

    Rick:

    Hola Jens,

    Mooi verhaal weer, je verhalen zijn erg tof om te lezen.
    Ook al zit ik al in het buitenland, ik krijg er zelf ook meteen weer zin door om te gaan backpacken.
    Gelukkig gaven ze uiteindelijk je portemonnee terug, maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen als er ineens zo´n Hollander van 2 meter voor hun neus staat. ;)
    Veel plezier op het vervolg van je reis, geniet ervan!

    Saludos desde Madrid!

  • 24 September 2010 - 18:09

    Bart:

    Hi Jens
    Ben blij dat je het goed maakt, prachtig verhaal. Ik kijk al uit naar de volgende update van je avonturen...

    Hou je goed!
    Groeten uit Antwerpen

  • 24 September 2010 - 19:34

    Floris:

    Klinkt weer top man, op het zakkenrollen na dan uiteraard:). Ben wel of Bejing net zo erg is als Martijn zei, zeker als je er wat langer zit of het dan anders is.

    Hier gaat alles zijn gangetje. Ik wacht met smart op je volgende avonturen.

  • 25 September 2010 - 07:13

    Marja:

    He Jens,

    Wat een mooie verhalen! Wat goed jullie snelle reactie, zou balen zijn als je echt je portemonnee kwijt was.
    Trouwens over die Ger: binnenkort slaap ik met mijn wandelvriendinnen in een Mongoolse Ger: maar dan in de buurt van Nijmegen. Je hoeft dus niet zo ver te gaan!!
    Heel veel plezier nog!
    Kus, Marja

  • 25 September 2010 - 10:16

    Rikkert:

    Ha Jens,
    Mooie verhalen zeg! Leuk om te reis zo te volgen!

    Geniet van die gekke chinezen. Beijing is een geweldige stad als je het mij vraagt. Ik raad je aan om in ieder geval een stuk over de Chinese Muur te lopen dus is echt indrukwekkend!

    Ik blijf je volgen! Veel plezier en let op je 'wallet'!!

    Groet,
    Rikkert

  • 25 September 2010 - 18:58

    Loek:

    Ha die Jens,

    Wat leuk dat je gisteren belde. Gelukkig was ik dus voorbereid op je berovingsverhaal. Nou begrijp ik waar de term "stelletje Mongolen" vandaan komt!!?
    Ik ben heel blij voor jou dat het met een sisser is afgelopen maar het geeft toch een deuk in het vertrouwen in de mensheid!!
    Ik begrijp dat oma's mailtje (het allereerste uit haar 83-jarig bestaan!) niet goed is overgekomen. Wat jammer nou want ze zit volgens opa elke dag boven de atlas om te zien waar je je nu weer bevindt op deze aardbol. Morgen vieren we Lieke's verjaardag op de Broekslootkade. De eerste en laatste party daar want ze verhuist uiterlijk 1 december naar Leidschendam!
    Afijn, ik hoop dat je een hele plezierige tijd hebt in China en dat je veel moois en goeds van dit land krijgt te zien.
    We lezen het wel weer voordat je op 12 oktober weer uit China vertrekt richting Tibet en Nepal!

  • 26 September 2010 - 10:32

    Anneke:

    Hey neef! Volgend jaar september is in Beijing de jaarlijkse, internationaal befaamde, boekenbeurs die in 2011 in het teken staat van de Nederlandse literatuur. Mocht het inderdaad een feest van een stad blijken te zijn, dan kun je vast solliciteren voor een tijdelijk baantje daar....
    Goeie reis, we hangen aan je lippen. Liefs van de baby, de puber, de kale en de blonde uit Amsterdam.

  • 26 September 2010 - 16:03

    Anita:

    Hoi Lieve Jens,wat een mooie verhalen!!En wat een MONGOLEN, gelukkig heb je alles nog en ook veel goede mensen om je heen!!En nu maar afwachten hoe die rare Chinezen zijn, ga die Muur op en Geniet van al het Moois wat op Je pad komt. p.s net bij je 21 jarige zus geweest,t Blijft een Mazzelaar met haar huisje!!! Dikke Zoenen van ons

  • 26 September 2010 - 17:41

    Annelies:

    Hoi lieverd,

    Wat een verrassing om je stem te horen vrijdag. Mijn hele dag was weer goed. Het is wel druk geweest, Sherpa weekend en de verjaardag van Lieke. Ik ga lekker vroeg naar bed. Van de week weer zeilen met school.Heel veel plezier in China en kijk weer uit naar een bericht van jou. Kus mama

  • 27 September 2010 - 07:13

    Eva:

    Jens,

    Ik ken uiteraard dat klote gevoel..en dan ook nog door een Mongool! ;) Maar gelukkig heb je alles nog!! Je verhalen klinken goed man! Ben benieuwd naar foto's!!

    Take care!!

    Kus Eva


  • 27 September 2010 - 21:07

    Lisa:

    Woow zo'n treinreis is wel heel bijzonder dan! Echt een leuke manier om mensen te leren kennen in al die bizarre omstandigheden.. Als jij nu niet campeerproof bent, weet ik het ook niet!! Volgend weekendje weg lekker camperen met zn allen.. Ik ben voor ;)

    En wat een verhaal zeg met die beroving.. Stoere actie dat jullie die portemonnee nog terug wisten te rollen ook haha! Carriereswitch?? ;)

    Ben benieuwd wat Bejing je allemaal voor spannends gaat brengen! Ben ook erug benieuwd naar al die foto's! We worden ongeduldig hier in het verre NL ;)

    Jensje, geniet van de heerlijke tijd daar en tot horens!

    Dikke kus, Lisa

  • 04 Oktober 2010 - 14:17

    Loran:

    Jens, wat een mooi avontuurtje weer. Die zakkenroller schrok zich natuurlijk de k*lere van een vent van 2 meter. vandaar dat die hem liet vallen. Mooi dat je het op tijd doorhad.

    Geniet van dit!

    Succes!
    Loran

  • 06 Oktober 2010 - 12:50

    Pjotr:

    He Jens,

    Klinkt goed!
    Veel pezier nog.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 15551

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 24 Januari 2015

Van de Caraïben naar de Copacabana...

10 September 2010 - 09 December 2010

Transmongolië-express en het dak van de wereld...

Landen bezocht: