Beijing, Terra-Cotta Warriors en National Holiday - Reisverslag uit Xi'an, China van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Beijing, Terra-Cotta Warriors en National Holiday - Reisverslag uit Xi'an, China van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Beijing, Terra-Cotta Warriors en National Holiday

Door: Jens Bosman

Blijf op de hoogte en volg Jens

10 Oktober 2010 | China, Xi'an

Inmiddels verblijf ik alweer twee weken in China en wat ik er tot nu toe van gezien heb is echt geweldig. Chinezen zijn nog niet echt gewend aan buitenlanders (en al helemaal niet aan lange Europeanen) en dat maakt de reis alleen maar interessanter. In Beijing valt dit overigens wel mee, daar lopen al wel aardig wat westerlingen rond. Beijing is een inmense stad, maar daar merk je weinig van in de rustige Hutong's (nauwe straatjes met kleine woningen tussen de hoofdwegen door). Het is daarnaast een van de meest vervuilde steden ter wereld (van de top 30 meest vervuilde steden ter wereld, bevinden zich er 20 in China) maar ook daar merk je over het algemeen niet veel van. Hygiene is ver te zoeken zo nu en dan, maar gewenning was er al snel.
In de stad is zo ongelofelijk veel te beleven. Je kunt er gerust twee weken verblijven. Ik had die van mij echter beperkt tot vijf dagen. In die tijd heb ik een bezoek gebracht aan de Verboden stad, het plein van de Hemelse Vrede, het Zomerpaleis, de Chinese muur en uiteraard (als sportliefhebber) aan het Olympische park. Het is moeilijk voor te stellen dat dit in 2008, gedurende een maand het middelpunt van de wereld was. Stoplichten springen er nu van groen op rood, maar er zijn in de verste verte geen auto's of voetgangers te bekennen. Het is er nagenoeg verlaten. Wat de stadions (de Watercube en het Birdsnest) er echter niet minder indrukwekkend op maakt.

Je niet op tijd verdiepen in de Chinese cultuur, kan je wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan. 1 oktober blijkt de nationale feestdag te zijn en vanaf dan hebben alle Chinezen een week vakantie. Omdat ze nogal van reizen (binnen China) houden en ze daarnaast met een niet gering aantal zijn betekent dit maar een ding: totale chaos. De bedoeling was om naar het zuiden te vliegen en daar bijna twee weken te verblijven, maar de prijzen voor vliegtickets waren inmiddels flink gestegen. Daarom viel de keuze op Xi'an, anderhalf uur vliegen van Beijing. Deze plaats staat voornamelijk bekend om de Terra-Cotta Warriors. Een verzameling van 8000 stenen soldaten (allemaal verschillend van elkaar) bedacht door een gestoorde keizer, die dacht een leger nodig te hebben in zijn leven na de dood. Een indrukwekkende bezienswaardigheid. Na een aantal dagen in Xi'an te zijn geweest (en weer veel nieuwe mensen te hebben leren kennen) besloot ik af te reizen naar het relatief kleine plaatsje Pingyao (qua inwoneraantal net zo groot als Den Haag). Vanuit Xi'an nam ik de bus en zeven uur later werd ik afgezet in Pingyao. Langs de kant van de snelweg. Of ik de resterende vijf kilometer nog even wilde lopen. Na een kleine omweg kwam ik rond negen uur aan in het hostel, waar ze dachten dat ik om zes uur al zou arriveren. Oftewel mijn bed was alweer aan iemand anders toebedeeld. Ze hadden nog wel een plekje op de loungebank van hun bar. Waarom niet? Dat was de eerste en waarschijnlijk ook laatste keer dat ik in een cafe heb overnacht. Vanuit Pingyao heb ik nog een overnachting gehad in een klein bergdorpje (veertig families wonen er nog), waar we sliepen in een huis in de rotsen. Je kon er alleen te voet komen en blanke mannen hadden ze dan ook nog niet vaak gezien, wat erin resulteerde dat je met alle familieleden uit het dorp op de foto mag. Ook het vervoer met lokale bussen is een belevenis op zich. Zodra je de weg probeert te vragen aan een Chinees, komen er gelijk zes anderen er zich mee bemoeien. Files waarin je twee uur stilstaat en na het wegrijden er nooit meer achter kan komen waarom je hebt moeten wachten is ook de normaalste zaak van de wereld.

Inmiddels ben ik weer terug in Xi'an en vlieg ik vanavond naar Beijing. Dinsdag pak ik dan de trein richting Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Dan begint een tiendaagse tour naar mijn laatste bestemming: Nepal. Jammer, want China is echt een geweldig land en er valt nog zoveel te zien. Een reis van drie maanden is ook eigenlijk veel te kort als je hier bent, als de mogelijkheden er geweest zouden zijn had ik er zo drie maanden aan vastgeplakt...

  • 10 Oktober 2010 - 07:50

    Heleen:

    Geweldig Jens, wat een belevenis, ben beniuwd naar je foto's!!
    X

  • 10 Oktober 2010 - 07:50

    Heleen:

    Geweldig Jens, wat een belevenis, ben benieuwd naar je foto's!!
    X

  • 10 Oktober 2010 - 07:50

    Heleen:

    Geweldig Jens, wat een belevenis, ben benieuwd naar je foto's!!
    X

  • 10 Oktober 2010 - 07:51

    Heleen:

    Oeps er ging geloof ik iets mis, maar neem aan dat de boodschap duidelijk is toch?? :-)

  • 10 Oktober 2010 - 08:00

    Lisa:

    Jensje!!
    Had hier een HEEELE lange tekst geschreven die ik toch maar even naar je gemaild heb.. ;)

    Kusje!!

  • 10 Oktober 2010 - 08:08

    Gurb:

    Haha mooie verhalen weer :D.. Bedenk me nu dat ik je volgens mij helemaal niet terug gesmst heb :$..

  • 10 Oktober 2010 - 08:38

    Loran:

    Jensen!!

    Klinkt goed alles wat je beleefd. Alle chinezen met `you take picture with us´... slapen op een cafe bankje.

    Men wat een avontuur! Thanks voor je smsje nog op me verjaardag!

    ben benieuwd naar je volgende verhaal.

  • 10 Oktober 2010 - 10:29

    Suzan:

    Hee Jens, echt leuk om je verhalen te lezen. Dat 'leger' heb ik ook deels gezien in t museum van Assen en was inderdaad erg indrukwekkend. Fijn dat alles goed gaat en veel plezier in Tibet.
    Doe de monniken de groeten! Liefs

  • 10 Oktober 2010 - 10:55

    Quinten:

    Wauw! Wat een enorm coole reisverhalen weer. Slapen op een loungebank in het cafe :P Op dat moment zou het wel een teleurstelling zijn geweest maar daardoor is het ook wel weer een mooi verhaal :D Ben erg benieuwd naar de foto's van die soldaten van steen. Moet er echt bizar hebben uitgezien.

    Veel succes met je volgende reis! Geniet van elk moment!

  • 10 Oktober 2010 - 11:02

    Annemieke:

    Ha Jens,

    Wat een verhaal weer! Ik kan me voorstellen dat alles voor je gevoel veel te kort lijkt... Het lijkt me zo indrukwekkend, zeker als ik je verhalen lees. Ik kan niet wachten op de volgende!
    xxx

  • 10 Oktober 2010 - 14:45

    Anita:

    Hé ``GROTE NEEF``
    Ik hoop voor jou dat het een hele grote loungebank was, en wat betreft al die fo
    to´s veel Jens en weinig chinees. Wij kennen het van Thailand, wat wil je met die grote Bosmannen-vrouw!!Je maakt weer onwijs leuke momenten mee!!!
    Ik wens je veel plezier in Beijing, en tel die fietsen daar eens voor mij zijn het er echt zoveel!! Liefs van ons HALTJ.

  • 10 Oktober 2010 - 14:52

    Annelies:

    Hi lieverd,

    Prachtige verhalen, fijn om te horen dat het zo goed gaat. Wat maak je veel mee in drie maanden. Ben wel blij dat je niet langer wegblijft!!! We zijn net bij Judith en Randell geweest. Nieuwe huis kijken en naar Judith's kaak. Ze heeft een heftige operatie achter de rug. Hun huis is super mooi. Het zal wel weer een tijd duren voordat je schrijft of denk je dat er op de groepsreis ruimte voor is? Dikke kus

  • 10 Oktober 2010 - 15:04

    Gerard Bosman:

    Ha Jens, is het gemakkleijk zelf reizen in China? Zowel qua slapen als reizen? Leuk dat je probeert zo dicht mogelijk bij de lokale bevolking te leven al zal het taalveschil wel lastig zijn. Ik wens je nog een prachtige tocht en China lijkt mij een mooie bestemming als ik jouw enthousiaste verhalen lees. Alle goeds en de groeten aan de monikken.

  • 10 Oktober 2010 - 16:32

    Merel O:

    Hee Jens,
    Wat een super verhalen steeds zeg! Ik lees ze allemaal, en Matthijs ook natuurlijk ;)
    Wat een avonturen maak je mee, geweldig! Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad in China. Jammer dat Moskou niks was..
    Op hyves heb ik al een aantal foto's van je gezien, super leuk! Ben benieuwd naar de volgende lading en natuurlijk naar je volgende verhalen!

    Nou Jens, geniet ervan!

    Kusjes van Merel en natuurlijk van Matt xx

  • 10 Oktober 2010 - 18:21

    Mariël En Kees:

    Ha die globetrotter! Wat een belevenissen allemaal Jens. Genieten maar hoor!!
    Groetjes, Mariël.

  • 11 Oktober 2010 - 01:06

    Han:

    Hallo Jens.
    Ik had van je tante gehoord over je reis en dat een ieder kan meegenieten op deze website.
    Leuk om het te lezen en het is een geweldige ervaring voor jou om dit alles mee te maken.

    Groetjes Han

  • 11 Oktober 2010 - 07:03

    Eva:

    Jens!! :D

    Gelukkig heb je het naar je zin..en val je lekker op in china! Misschien kun je er nog geld voor vragen?! ;) Enne..drie maanden langer blijven?! Pardon??? Volgens mij mist iedereen je en dan vooral natuurlijk 1 lief meisje!! Geniet er nog van Jens en tot snel!

    xx Eef

  • 12 Oktober 2010 - 11:34

    Matthijs:

    Hee Jens!

    China klinkt idd een stuk leuker dan Moskou! Mijn opa en oma zijn toevallig ook bij dat Terra Cotta leger geweest. Heb een uur met m'n opa naar de foto's zitten kijken toen...;) Maar het zal idd wel indrukwekkend zijn:)

    Hoor je in China trouwens nog iets over die toestand in Noord-Korea?

    Heel veel plezier op het dak van de wereld! Dat deel van je reis leek mij van te voren het meest interessant. Ik hoop dat het aan de verwachtingen voldoet!:D

    Ciao man! Ik mis je!

    Matt

  • 12 Oktober 2010 - 14:46

    Sabrina:

    Dat chineesje ziet er schattig uit voor onze gezinsuitbreiding;)

    hou van jou muppet..
    Enne.. 3 maanden gun ik je echt.. maar thank god for het gebrek aan mogelijkheden:D

  • 16 Oktober 2010 - 21:15

    Marga:

    Hai Jens, ik wilde dat ik in jouw schoenen stond, geweldige ervaring. China staat ook nog op mijn wensenlijstje!
    Veel plezier, Marga

  • 17 Oktober 2010 - 10:18

    Gerard Van L:

    zat in de VK vandaag een artikel te lezen over de transsiberie express. Prachtig reisverhaal, maar voor jou zijn daar al weer duizend ervaringen na gekomen.Lijkt ws alweer heel lang geleden voor je dat je in die trein zat. Time flies....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 15552

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 24 Januari 2015

Van de Caraïben naar de Copacabana...

10 September 2010 - 09 December 2010

Transmongolië-express en het dak van de wereld...

Landen bezocht: