Tibet-tour en aankomst in Kathmandu... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Tibet-tour en aankomst in Kathmandu... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Tibet-tour en aankomst in Kathmandu...

Door: Jens Bosman

Blijf op de hoogte en volg Jens

24 Oktober 2010 | Nepal, Kathmandu

Anderhalve maand ben ik inmiddels van huis, wat betekent dat ik alweer op de helft van mijn reis zit. Het gaat toch wel behoorlijk snel. Sinds mijn laatste verslag heb ik alweer een nieuw stukje van Beijing gezien, een toer gedaan door Tibet en inmiddels zit ik alweer in een internetcafe in de hoofdstad van Nepal...

Van Xi'an ben ik eerst terug gevlogen naar Beijing, vanaf daar zou mijn trein naar Lhasa vertrekken. Omdat ik nog anderhalve dag had, besloot ik naar de Beijing Zoo te gaan. Ik had nog geen Panda's gezien en voordat ik China zou verlaten moest dat natuurlijk wel gebeuren. Helaas, meer dan een stel luie beesten zijn het niet, er was er geen actief. Dinsdag twaalf oktober stapte ik in de trein richting Lhasa, een rit die twee dagen zou gaan duren. Samen met vijf anderen Chinesen sliep ik een coupe. Omdat het nogal druktemakers zijn die de gehele dag bezig zijn met eten dan wel het bereiden ervan, heb ik voornamelijk in het gangpad zitten lezen. Donderdagavond kwam ik aan en werd ik opgewacht door mijn Tibetaanse gids. In het hotel ontmoette ik mijn anderen reisgenoten voor de komende tien dagen: voornamelijk Nederlanders, drie Duitser, Engelsen en Canadesen en een verdwaalde Belg, waarmee ik op de kamer lag. Het hotel was van ongekende luxe, althans ik was weinig gewend na meer dan een maand hostels..

De eerste drie dagen brachten we door in Lhasa. We bezochten drie tempels, het bekende Potala Paleis (voor iedereen die seven years in Tibet hebben gezien, nog bedankt Jelle en Megga ;)) en het zomerpaleis van Dalai Lama. Naar wie je overigens niet mag vragen, laat staan een foto van bij je hebben. Tibet (en met name Lhasa) wordt geregeerd door de Chinese overheid en dat is goed te merken. Op iedere straathoek staan vijf militairen met flinke geweren alles in de gaten te houden en bij de Jokhang tempel (de heiligste in Tibet en eindbestemming voor alle Boedhistische pelgrims) zitten er zelfs op de daken militairen. Tibetanen worden dan ook veel dingen beperkt, waaronder het reizen buiten China. Een paspoort krijgen ze nameljk niet.
De kloosters en tempels zijn indrukwekkend, alhoewel je er weinig pelgrims of monniken ziet, het draait voornamelijk om de toerist. Vanuit Lhasa trokken we verder door Tibet: Gyantse, Shigatse, Sakya, de een Chinees ogend de ander Tibetaans. We bezochten een aardig wat kloosters en tempels en op een gegeven moment was de lol er wel een beetje vanaf. Toen kwamen we echter uit bij het Everest Basecamp. Ons hostel lag op 5100 meter en om er te komen moesten we nog vier kilometer lopen om het basecamp (5200) te bereiken. Vier kilometer, dat valt toch wel mee? Niet op deze hoogte, adem halen gaat moeilijk en je hart gaat tekeer als een gek. Dat maakt slapen op deze hoogte ook niet tot een succes, rust krijg je gewoon niet. Het uitzicht op de Everest was geweldig. Hij torrent boven alle bergen uit en geheel onbewolkt was dit mooi om te zien.
We vervolgde onze reis naar de laatste overnachting: Tingri. Een hostel waar voor drie uur warm water was en geen electriciteit. We raakten verder van de bewoonde wereld. De volgende dag bereikten we de Nepalese grens. Aan deze kant van de Himalaya (de zuidkant) is het een stuk groener, dan het droge en dorre Tibet. De temperatuur loopt ook gelijk op, 25 tot 30 graden is het op dit moment. De wegen zijn hier echter wel een stuk slechter en het verkeer is een grote chaos. Toeteren in de bochten van nauwe bergpassen (waar maar een auto tegeijk door kan) en hopen dat ze je horen is de gewoonste zaak van de wereld. Zitplaatsen op het dak van een bus (zonder limiet!) trouwens ook. Welkom in Nepal...

Vanochtend werd ik wakker na mijn eerste nacht in Kathmandu en had ik drie gemiste oproepen van Wouter. Hij bleek ook nog hier te zijn. Na me snel aangekleed te hebben, kon ik 'm nog een uurtje spreken voordat hij richting het zuiden van Nepal vertrok. Ergens deze week vertrek ook ik hier weer (richting het westen) en ga ik waarschijnlijk voor drie weken op een trekking langs de Anapurna. Het zal dus nog wel even duren voordat het volgende verslag online staat. Als goedmakertje heb ik wel een hele hoop nieuwe foto's op Facebook geplaatst. Hoop dat jullie ze leuk vinden...

  • 24 Oktober 2010 - 11:13

    Liesbet Aka Dali:

    YOU MAKE ME SO JEALOUS!!! Veel plezier :)

  • 24 Oktober 2010 - 12:36

    Jelle En Megga :

    Gaaf verhaal Jens! Die bergen moeten behoorlijk wat indruk maken lijkt me zo. We hadden het dit weekend nog over jou en je reis. We waren namelijk op bezoek in Antwerpen en sliepen in Barts paleisje.

    Nog veel plezier komende tijd in Nepal. Groetjes Megga & Jelle

  • 24 Oktober 2010 - 12:37

    Jessie:

    Jens!
    Leuk je verhalen, wat maak je een hoop mee, en wat een oneindige energie! Kan me voorstellen dat je die tempels op een gegeven moment wel hebt gezien idd;)

    Geniet lekker! Hier is het rotweer (hoewel het vandaag wel weer meevalt) en koud en alles same-o! K ga nu f je fotootjes bekijken leuk!

    Take care! Liefs, Jessie

  • 24 Oktober 2010 - 12:39

    Lo:

    Top reisje lijkt mij zo!!

  • 24 Oktober 2010 - 13:25

    Lisa:

    Haha wat cool dat je Woutertje zo maar even tegenkomt aan de andere kant van de wereld.. Was zeker wel gek om een bekend iemand na zo'n lange tijd weer te zien?!

    Nou Jensje, hou je taai en tot horens weer!! :)

    Kusje!

  • 24 Oktober 2010 - 15:42

    Bart:

    Wederom een fantastisch verhaal! Ik zou zo zin krijgen om ook te vertrekken :)
    Hou je goed!

  • 24 Oktober 2010 - 18:16

    Kevin:

    He gozer,

    Ben toch wel trots op je dat je dit allemaal ff doet hoor. Klinkt allemaal heel gaaf moet ik zeggen, en ik kijk er naar uit jou en de andere gasten snel te zien.

    X Kev

  • 24 Oktober 2010 - 21:32

    Annelies:

    Right from Spain, Hai lieverd wat een mooi verhaal weer. Wist je dat Wouter er ook was?
    Hier gaat alles goed. Lekker gegeten met onze Spaanse collega´s. Het is hier 20 graden dus lekker warm. Hoor weer van je. Dikke kus. mama

  • 25 Oktober 2010 - 08:32

    Lieke:

    Zo broertje, gaaf hoor! Kan je niet wat zon hierheen sturen;)

    Veel plezier nog, anderhalve maand vliegt zo om!

    xx

  • 25 Oktober 2010 - 15:15

    Matthijs:

    Hee man!

    Vond je tibet wel een beetje leuk? Het klinkt nogal alsof die chinezen het aardig hebben verspest daar... Geen zwevende monniken gezien?;)

    Heel veel plezier nog man!
    Ciao!

  • 28 Oktober 2010 - 11:23

    Loek:

    Hey Jens,

    Beetje late reactie, maar ja ik moet dan ook alles in m'n eentje doen, thuis! 't Is nu wel heel erg stil hier!
    Geniet van je reis op en rond de Anapurna en blijf een beetje denken aan dit hardwerkende klootjesvolk in de Randstad!!

    Liefs!
    pappa

  • 01 November 2010 - 21:15

    Party:

    Mooi stukje tekst !

    Kom je toch weer bedrogen uit met die Wouter...!

    Leuk om de herkenbare dingen uit Bejing te lezen.

    geniet ervan !
    kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 15556

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 24 Januari 2015

Van de Caraïben naar de Copacabana...

10 September 2010 - 09 December 2010

Transmongolië-express en het dak van de wereld...

Landen bezocht: