Trekking rond de Annapurna... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Trekking rond de Annapurna... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Trekking rond de Annapurna...

Door: Jens Bosman

Blijf op de hoogte en volg Jens

15 November 2010 | Nepal, Pokhara

Kathmandu, hoofdstad van Nepal en een cultuurschok als je uit het rustige Tibet komt. Volgens Wouter is de chaos nog niks vergeleken met Delhi in India, maar voor mij was het toch wel even wennen. Een aaneenschakeling van toeterende auto's, motoren en rikshja's. Maar ook de stad waar je weer op iedere hoek Westers eten kan krijgen en je iedere tien meter marihuana wordt aangeboden (dat is namelijk ook hier legaal). Mijn hostel bevond zich op twee minuten loopafstand van het toeristische centrum, Thamel, en daardoor heb ik weinig mee gekregen van de atad zelf. De vijf dagen dat ik er was heb ik door gebracht in internetcafe's, souvenirsshops, Ierse pubs en reisorganisaties. Dat laatste, om een trekking te boeken door de Himalaya. Na een aantal dagen had ik de juiste organisatie gevonden en besloot ik om voor twee en een halve week een tocht te maken rond de Annapurna (de 10de hoogste berg in de wereld, 8091 meter hoog).

Op donderdag vertrok ik met Hira, gids en porter (ik weet het, sommige vinden het niet etisch verantwoord om je backpack naar boven te laten dragen, maar ik noem het gewoon het stimuleren van de lokale economie), richting Besisahar. De plaats waar de tocht begon. Na een rit van acht uur (waarvan we er zes in de file stonden) kwamen we aan bij het guesthouse, waar ik Aaron ontmoette. Een Australier uit Perth, die ook alleen aan het reizen was. We gingen samen verder. Aan het begin van de tocht loopt er nog een weg langs de route, maar die houd al snel op en kan je alleen nog maar te voet verder. Dat zorgt ervoor dat je onderweg allerlei dragers tegen komt die alles wat je kunt bedenken om hoog proberen te krijgen. Een oven die door acht man gedragen werd, lcd tv's, maar ook alle flesjes cola en bussen Pringels (!) komen met mankracht omhoog. Soms dragen ze pakketten tussen de 60 en 80 kilo, dan valt mijn backpack van 12 kilo nog best wel mee. Iedere keer als je ergens komt en je ziet (bijvoorbeeld) een mega koelkast, ook die hebben ze omhoog gedragen.
Langs de route vind je in ieder dorpje zogenaamde teahouses. Overnachtingsplekken met restaurant. Het back-to-basic gehalte valt wel mee, meestal kun je overal pizza's bestellen of hamburgers. Weliswaar gemaakt geheel naar eigen inzicht, maar toch. In een van de plaatsen (Manang), waar we een rustdag hadden om te acclimatiseren, hadden ze zelfs een bioscoop. Een houten ruimte, soms gewoon met een tv maar soms ook met beamer, waar ik samen met Aaron en Gene (een Amerikaan die later was aangesloten) twee avonden heb doorgebracht.

De tocht bracht ons in tien dagen naar het hoogste punt, een pass op 5416 meter. Op deze hoogte merk je dat het lopen bemoeilijkt wordt doordat er weinig zuurstof in de lucht zit. Na dit hoogste punt volgde een tocht van bijna twee kilometer (in hoogteverschil) omlaag, wat beroerd is voor je knieeen. Het was een van de zwaarste dagen en na een tocht van elf uur kwamen aan bij het hotel van die dag. Omdat er aan de andere kant van de pass, sinds een aantal jaren een weg is aangelegd en iedere bus die voorbij komt een lading stof met zich mee brengt, besloten we om een stuk de bus te nemen. Aaron en Gene, besloten om het gehele stuk naar Pokhara in een keer af te leggen, mij beviel het lopen wel en ging samen met Hira verder. We stopten met de bus in de plaats Tatopani (wat letterlijk 'heet water' betekent), waar ze een hotspring hadden. Een bad van natuurlijk heet water, waar we de rest van de avond met een koud biertje hebben doorgebracht. Na bijna twee weken lopen en spieren die er even geen zin meer in hebben, was dat echt genieten. Jammer maar helaas, de volgende dag stond er een klim van 1600 meter in hoogteverschil op het programma. Weliswaar de laatste en langste, maar relaxed was anders. De volgende dag bereikten we echter wel Poon Hill, een berg van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over de Himalaya en de zonsopgang maakt dat beeld nog aangenamer. Jammer wel dat er nog 100 mensen hetzelfde idee hadden.

De rest van de dagen waren rustiger en we liepen tussen de 3 en 7 uur per dag. De natuur aan deze kant is vele malen groener en dat maakt de wandeling echt tot een hoogtepunt van deze reis. Na 18 dagen kwamen we eindelijk aan in Pokhara. Een rustig stadje aan een groot meer, waar veel te doen is. Gisteren heb ik Aaron weer ontmoet en een aantal andere mensen die we tijdens de trek zijn tegen gekomen. De komende dagen staan in het teken van Paragliding, een scootertocht door de omgeving en misschien een yoga-cursus. Daarna vertrek ik richting Bardia, een van de nationale parken, om vervolgens met een omweg terug te keren naar Kathmandu. Dan zal ik weer wat van me laten horen...

• 15 November 2010 - 07:11

Wietze:

Klinkt helemaal te gek Jens! Hotsprings zijn de bom! Geniet van de laatste weken!

Cheers!

• 15 November 2010 - 10:13

Rikkert:

Ha Jens,
    Wat vet om te lezen man! Echt een unieke ervaring denk ikzo. Veel plezier nog!

Ciao!

• 15 November 2010 - 10:24

Loek:

Hey Jens,

Wat zal dat een saaie bedoeling worden straks op je kamertje in de Eiklaan! Uitzicht op de overburen of een blinde muur i.p.v. de Himalaya!!
    Geniet nog even heel intens, vind jezelf in de yoga en we kijken uit naar je terugkomst op 9 december! Liefs

• 15 November 2010 - 10:48

Marianne:

wat een avontuur zeg!! super leuk om je verslag te lezen..geniet van de laatste weekjes!

• 15 November 2010 - 16:36

Mieke:

Hoi Jens,
    Jouw verslagen zijn fantastisch. Als ik heel veel jonger was zou ik hard gaan trainen (zucht) en dan ook het Azie gedeelte bezoeken. Liefs, je tante!

• 15 November 2010 - 17:10

Heleen:

Weer een topverhaal!
    Ben benieuwd naar de laatste verhalen en zie je in december!!!!!
    x Heleen

• 16 November 2010 - 08:01

Mel F:

heey Jens!

Wat een leuk verhaal weer om te lezen :) en wat superknap dat je die trektocht hebt gedaan !!Nog even duizend maal genieten van je avontuur, daarna kan je weer bijkomen in stormachtig nederland, joepie!! ;)

xx

• 16 November 2010 - 08:35

Marja:

In één woord: fantastisch!! Geniet nog van alles wat je gaat doen! kus, marja

• 16 November 2010 - 22:28

Anneke :

Jammer voor je, Jens, dat je nu niet hier bent. Je zou je vingers bij het politieke gekrakeel van dit moment aflikken en ik zou er graag met je over discussieren! Is de PVV met haar schandaaltjes nu wel of niet LPF nummer 2? Bestaat er nog cultuur als je terugbent of heerst er louter kaalslag? Wat dat betreft, mis je een hoop, dus loop nog maar lekker relaxed rond daaro. Veel liefs van ons vier uit Amsterdam.

• 18 November 2010 - 08:33

Liesbet:

Je verhalen geven me kriebels in m'n buik! Zo herkenbaar allemaal :) Maar en trekking van 18 dagen!?! Dat kan tellen! RESPECT! Veel plezier nog!

• 21 November 2010 - 10:09

Gerard:

Mooi verhaal Jens, het zal Loek als hike-addict goed doen dat je een wandeling uitroept als hoogtepunt van je reis. Have fun

• 23 November 2010 - 16:42

Anita:

Hoi Jens, wat een Super foto's en wat een Bijzonder verhaal weer!!
    En m'n complimenten voor jou doorzettingsvermogen, hoeveel kilometers heb je er al op zitten?
    Geniet nog volop van de laatste 2 weken, voor je het weet wandel je weer door de Ottoburgstraat, en.... Welkom voor een etentje ( lekker Hollands ) en je Verhalen!!!! Liefs Anita

• 30 November 2010 - 16:12

Mariël:

Hoi Jens,

Ongelofelijk wat je daar allemaal meemaakt zeg ennuu petje af hoor voor al dat gewandel en geklauter. Topfit!!

Je hebt nog een volle week voor de boeg dus nog heel even genieten.

Tot gauw, want we willen er natuurlijk alles van horen (alhoewel je verslag al heel compleet was hoor).

Groetjes van je tantetje en een goede terugreis.

• 04 December 2010 - 18:43

Gerben:

Gozert:D

Avontuurlijke verhalen heb je :D.. Het lijkt me een hele ervaring..
    Kijk je al helemaal uit naar je terugkomst of zou je liever nog een paar maanden blijven?

In NL ligt er op het moment tusssen de 10 en 25 cm sneeuw.. weeralarm.. dus het zal wel een omschakeling worden.

Ik zie je volgende week en nog veel plezier de laatste dagen..

Groeten Gurb

• 06 December 2010 - 07:45

Mariël:

Nog een paar dagen man!! Haal eruit wat er nog in zit ennnuuhh goede vluchten!!