Moskou... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Moskou... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Moskou...

Door: Jens Bosman

Blijf op de hoogte en volg Jens

14 September 2010 | Rusland, Moskou

Afgelopen vrijdag was het dan zover. Vanaf Schiphol vertrok ik eerst in de richting van Moskou. Het afscheid op het vliegveld viel me toch wel zwaarder dan ik had verwacht. Het besef dat ik drie maanden niet meer thuis zou komen, begon toen echt tot me door te dringen. Via een tussenstop in Riga, kwam ik 's avonds laat aan in Moskou en duurde het even voor ik het hostel had gevonden. Huisnummers blijken ze hier namelijk niet te kennen.

De volgende dag ging ik als eerste op zoek naar het meeste bekende stukje Moskou: het Rode Plein, de Basiliek met z'n gekleurde koepels en het kremlin. Tussen de andere toeristen, bleek het niet echt de moeite waard. Op de foto's ziet het er spannender uit zeg maar. Licht teleurgesteld heb ik een rondje om het Kremlin gelopen en na nog meer toeristen te zijn tegen gekomen, besloot ik de rustigere stukjes op te gaan zoeken, te beginnen met een cafe. Leuk aan het bezoeken van zo'n stad is wel, dat geschiedenis je meteen weer meer gaat interesseren. Mij althans. Lenin kom je veel in het straatbeeld tegen, maar wat die ook alweer allemaal gedaan had. In de twee uur dat ik aan de cappuccino gezeten heb, heeft Wikipedia mij meer geleerd over Rusland, dan heel het Maartenscollege dat in zes jaar kon doen.
De vorige avond had ik iemand ontmoet in het hostel en daarmee afgesproken wat te gaan drinken. We kwamen uit in een alternatieve Russische dancing/bar/club. Het drinken van de eerste Wodka in Rusland was een feit.

De volgende dag ben ik op zoek gegaan naar het museum voor Russische kosmonauten. Ondanks dat alle begeleidende teksten in het Russische waren, was het interessant om de Russische ruimtevaart eens te zien. Naast het museum lag een Expo terrein, aangelegd tijdens het communisme. Onder het beeld van een soort Zeus die een sikkel en een hamer vast hield, bevond zich de ingang naar een soort van kermisachtig terrein waar half Moskou zijn zondagmiddag doorbrengt. Naast atracties, had je hier honderden kleine winkeltjes en een aantal eetgelegenheden. Meestal met alleen vlees en bier. En Wodka niet te vergeten.

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar een soort van klooster-park omringd door een enorme muur (ooit geprobeerd op te blazen door Napoleon) en heb ik het Olympisch stadion van 1980 bezocht. Moskou is op zich een leuke stad om een keer te bekijken, maar ik ben toch wel blij dat ik morgen alweer de trein kan pakken richting Mongolie. De stad is zo enorm groot, je vindt er nergens rust. Tegenover het hostel ligt een weg met negen rijbanen (per rijrichting!) en overal zijn voetgangerstunnels gebouwd omdat je nergens fatsoenlijk kunt oversteken. Daarnaast is het overal net een mierenhoop. Met name in de Metro. En omdat zoveel mensen aan het werk te krijgen verzinnen ze ook gewoon banen. Zo heb je bij iedere roltrap in de metro, een opzichter. Want tja, er moet toch iemand op de roltrap letten. Hoef je je eigen appel niet op een automatische weegschaal te wegen, daar is speciaal iemand voor in dienst genomen. En politieagenten, daar zijn er zoveel van, op ieder kruispunt staat er een het verkeer te controleren. Bizar om te zien, maar vier dagen zijn voor mij meer dan genoeg. Benieuwd wat de komende dagen in de Transmongolie-express gaan brengen.

Oh ja, de foto's volgen later ;)

  • 13 September 2010 - 20:44

    Gurbski:

    Goed om te horen dat je (met een negatief ondertoontje) een eind op weg ben.. Ik vertrek vanavond weer voor 3 of 4 dagen naar Broek in Waterland, dus ik weet ongeveer hoe je je voelt :P

    Veel succes daar, dobranos Gurbski

  • 13 September 2010 - 20:46

    Loek:

    Ha die Jens,

    Ik ben blij dat ik niet de enige was die moeite had met het afscheid op Schiphol.......Gelukkig zit je nu niet (meer) achter "het IJzeren Gordijn" maar Moskou is toch wel een eind weg.
    Doe de hartelijke groeten aan Lenin en Poetin en geniet van een, ongetwijfeld, prachtige treinreis naar Mongolie! En mocht je je wat alleen voelen dan heb je altijd nog de foto van je ouders en de welgemeende tekst op het kaartje bij je, nietwaar......??!!
    Een hele goeie reis!!

    Liefs

    Loek

  • 13 September 2010 - 20:55

    Floris:

    klinkt tof man, kan niet wachten op de foto's en meer verslagen. Veel te zien en toe doen allemaal zeg. Veel plezier in de trein en tot snel!

  • 13 September 2010 - 21:05

    Lieke:

    Hee broertje,

    Goed om te lezen dat wij niet de enige waren die het moeilijk hadden op schiphol;) Ik hoop dat je het naar je zin gaat hebben, maar daar twijfel ik niet aan! Geniet ervan.

    Dikke kus.

    Btw. Ze heeft het bod aangenomen;)

  • 13 September 2010 - 22:12

    Quinten Smit:

    Hey Jens!!

    Enorm leuk om je eerste verhaal te lezen. Ook super bedankt voor je sms vanuit Riga. Als ik er zo aan terug denk mis ik het wel ;) Moskou klinkt erg interresant ookal is het een enorme massa stad. En ik ben ook meteen weer blij dat ik in Nederland werk. Lijkt me niks op een kruispunt staan verkeer te controleren :P Hoop dat je leuke mensen ontmoet in de trein naar mongolië. Oja en hoop ook voor je dat het beter is dan de Poolse treinen hahaha :D

    Geniet van je reis en take care!

  • 14 September 2010 - 06:15

    Annemieke:

    Ha Jens,
    jammer dat Moskou zo tegenviel, maar dat heb ik meer gehoord. Gelukkig is jouw reis pas net begonnen en nu op naar Mongolië!

    Liefs, Miek

  • 14 September 2010 - 06:31

    Brussel Crew:

    Hey Jens

    eindelijk is je reis dan echt begonnen... Grote steden vallen altijd tegen en moet je vooral zo snel mogelijk achter je laten. Begroet de Mongolische steppe snel!

    Groetjes uit Nijmegen
    jel en meg

  • 14 September 2010 - 07:30

    Melanie F:

    Heey Jens!

    Hmm niet zo een superstad dus, Moskou? Je hebt het in ieder geval gezien; dat is al wat! Op naar Mongolie!! Ben benieuwd naar al je volgende verhalen, leuk om te lezen:)

    Liefs! Mel

  • 14 September 2010 - 08:16

    Femke:

    Hi Jens,

    Shame on me... Ik wist niet dat je al weg was! Maar vanaf nu ga ik je volgen! Ik wens je heel veel plezier en als je ons mist kan ik je ook wel wat foto's sturen hoor ;-p.

    X je nichtje

  • 14 September 2010 - 08:24

    Loran:

    Dude,

    Mooi stukje tekst! Toch lees ik dat je er een mooie tijd van hebt gemaakt in Moskou. geniet van je Treinreis(je). Succes in Mongolië.

    Ben benieuwd naar je volgende stukje!

    greets Lo

  • 14 September 2010 - 09:33

    M. Party:

    He he Jens !
    Mooie verhalen alweer! Sinds wanneer ga jij op vakantie voor je rust?

    Gelukkig had je genoeg Roebels onderhanden om nog ff flink aan de whiskey te zitten.

    Ik kijk uit naar je volgende berichten.
    geniet van je reis x


  • 14 September 2010 - 12:06

    Lisa:

    Jensje!

    Wat leuk om EINDELIJK s wat van je te horen! Het klinkt gek, maar t voelt alsof je alweer een eeuwigheid weg bent, zeker als ik nu lees wat je allemaal wel niet mee maakt.
    Moskou was minder dus.. Hmm.. door de hoge prevalentie van depressiviteit en zelfmoord had ik dat ook wel enigszins verwacht! Maargoed, je hebt "wereldstad" in ieder geval eens gezien en die kun je nu weer achter je laten :) Nu gaat het echte grote avontuur eigenlijk pas beginnen he?! Ben echt onwijs benieuwd hoe je t gaat hebben tijdens je ellenlange treinreis! Hoop inderdaad dat de medepassagiers met een beetje geluk geen russen ;), maar juist gezellig zijn!

    Nou jens, geniet van je lifechanging ervaringen daar! Nederland is toch een grote NATTE bedoeling (bah!)! Ik kijk uit naar je foto's :)

    Veel liefs en dikke knuffel!

  • 14 September 2010 - 12:31

    Sofie Delanghe:

    Dag Jens, als je toevallig door China gaat, neem je dan enkele foto's van de verboden stad voor mij?
    Veel amuseleute gewenst vanuit Merendree!! xx

  • 14 September 2010 - 15:12

    Melanie B:

    Jensje,:D

    Wat leuk om je verhaal te lezen!!! Jammer dat Moskou wat minder was!!
    Maar je hebt iig je eerste wodka gedronken;)!!

    Heel veel plezier nog en ik ben erg benieuwd naar je volgende verhaal!

    Kusjesxxx Mel

  • 14 September 2010 - 16:43

    Mieke:

    Hallo Jens,
    Heel veel plezier in dit avontuur. Ik vind het onwijs leuk om dit te kunnen volgen.
    Geniet ervan. Liefs Mieke

  • 14 September 2010 - 18:59

    Mariël:

    Ha Jens!

    We hadden geen idee dat je al weg was zeg. Bij deze dan: een hele goede, avontuurlijke, leerzame, gezellige, boeiende enz. reis! We hopen dat je er waarzinnig van geniet. Man wat een avontuur zo in je uppie. We gaan het volgen hoor.

    Dikke knuf,
    Mariël

  • 16 September 2010 - 14:38

    Sanne Peeters:

    Jensieboy,

    amai amai amai...wat lees ik hier allemaal! Heel fijn om te lezen dat je goed vertrokken bent! Geniet van ieder moment...en post van tijd tot tijd eens wat foto's, zodat ik passief mee kan genieten!

    X Blonde Sanne van Camusel 35

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 15549

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 24 Januari 2015

Van de Caraïben naar de Copacabana...

10 September 2010 - 09 December 2010

Transmongolië-express en het dak van de wereld...

Landen bezocht: