Hola supermercado, telebancos por aqui... - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Jens Bosman - WaarBenJij.nu Hola supermercado, telebancos por aqui... - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Jens Bosman - WaarBenJij.nu

Hola supermercado, telebancos por aqui...

Door: Jens

Blijf op de hoogte en volg Jens

18 September 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Let's get Spanish!

Het is inmiddels alweer twee weken geleden, tijd voor een (korte) update dacht ik zo. Ditmaal vanuit Quetzaltenango in Guatamala waar ik net klaar ben met mijn cursus Spaans. We waren gebleven bij de regen in Belize, deze maakte al snel plaats voor een brandende zon. Dat maakte het een prima plek om te snorkelen tussen de roggen, schildpadden en zeekoeien en 's avonds je zelf gevangen vis te roosteren en weg te spoelen met (de veel te goedkope) rum. Samen met een groep andere backpackers, waaronder twee Duitse meisjes die zich al een aantal dagen uit dit ritme probeerde los te rukken, bleef ik uiteindelijk bijna een week. Boven de ingang van de slaapzaal stond dan ook niet voor niets de tekst: one more night...

Waar ik eigenlijk voor kwam was de Blue Hole, wat het Googlen waard is. Een gat van zo'n 150 meter diep midden in het koraalrif van Belize. Het kost een godsvermogen om er te duiken, maar met de gedachte dat ik Belize niet snel meer ging bezoeken heb ik m'n creditcard toch maar getrokken. Het was het waard. De Blue Hole zelf is een belevenis, maar ook de twee andere duiken diezelfde dag overtroffen de eerdere duikervaringen. Belize heeft, op Australie na, het grootste rif van de wereld.

Het was tijd om te vertrekken richting Guatamala. Samen met een Ier vertrok ik richting Flores, waar je één van de mooiste Maya opgravingen vindt in Centraal Amerika genaamd Tikal. Tikal ligt midden in de jungle en omdat het vrij afgelegen is kent het een stuk minder toeristen. Omdat Belize een groot deel van mijn tijd had gekost vertrokken we twee dagen later naar Semuc Champey. Een kleine 200 kilometer verderop waar je 9 uur over doet. Daar belanden we in Zephyr's Lodge, een 'partyhostel' waar ze om tien uur 's ochtends begonnen met shotjes Sambuca. We arriveerden om vier uur 's middags en begonnen dus al met een flinke achterstand. Een achterstand die we, gelukkig, nooit meer hebben ingehaald.

Verstandig als we waren zijn we de volgende dag gaan zwemmen in één van de prachtige natuurlijk ontstane meertjes en meteen de volgende dag weer vertrokken. Mijn volgende bestemming lag te ver om één keer te bereiken, dus maakte ik een tussenstop in het bergdorpje Nebaj. Het werd me in Zephyr niet aangeraden, een Australier die het opving kwam naar me toe met de woorden: bon suerte! (good luck!) en draaide zich direct weer om. Toen ik aankwam had ik ook al direct spijt. het regende non-stop, het was koud en de kwaliteit van het hostel liet ook te wensen over.

Na een rondje gemaakt te hebben door het centrum en ik bevestigd werd in mijn beslissing om de volgende dag meteen te vertekken, kwam ik in een internetcafé de enige twee andere toeristen tegen die zich op dat moment in Nebaj bevonden. De volgende dag hebben we een wandeling door de bergen gemaakt en 's avonds Monopoly gespeeld bij het kampvuur. Weer eens wat anders dan Zephyr's Lodge en heb ik er uiteindelijk toch nog twee nachten doorgebracht.

Via Nebaj ben ik vorige week beland in Quetzaltenango (door de bevolking zelf Xela genoemd). Donderdag kwam ik aan en kon vrijdag meteen beginnen met mijn cursus Spaans. Vijf uur per dag, één-op-één met een docent, het was even wennen. Gelukkig kwam de cursus in Nederland nog enigzins van pas. Bij de cursus hoorde een homestay met een Guatamalteekse familie. Inmiddels zit ik zeven dagen in een huis met vader Rudy, moeder Maria en zoon William. Ontzettend vriendelijke mensen, met wie communiceren ondertussen redelijk lukt. Morgen vertrek ik weer, de tijd begint te dringen. 6 oktober ontmoet ik m'n nichtje Lotte in Costa Rica en dat ligt nog vrij ver hier vandaan...

  • 19 September 2014 - 03:22

    Gerben:

    Goed om te lezen dat je van alles meemaakt daar!

    Ik ben sinds vandaag weer in nl, vandaar de rare tijd. (Je wist waarschijnlijk niet eens dat ik weg was)

    Jammer dat je spaans leert, vanaf nu zal je erachter komen dat veel "spaanstalige" muziek echt nergens over gaat :p

    Ik zou zeggen: lekker donde esta genietos daar aan de costa del sos :p

  • 19 September 2014 - 07:41

    Heleen:

    Hoi Jens, wat een belevenissen allemaal! Ben je in de buurt van Antigua quatamala? Daar zit Tess unlimited, het project waar Tanja mijn vriendin 2 x per jaar vrijwilligerswerk doet! Ook de moeite waard ;-)! Geniet ervan en doe de groeten aan Lotte, maar dat is nog ruim 2 weken.

  • 19 September 2014 - 07:47

    Quinten:

    Wat een mooie ervaringen weer! Ik heb me duikbrevet al jaren maar zo te horen heb jij ondertussen meer gedoken en meer gezien dan ik ;). Netjes dat je naast alle alcohol ook nog tijd besteed om de Spaanse taal te leren. Wij hebben hier ook een Spaans hitje genaamd "salsa tequilla" maar ik kan je zonder Spaanse cursus vertellen dat het inderdaad nergens overgaat :p Voor deze keer moet ik Gerben dus gelijk geven.

    Hier mis je verder niet zoveel. Gewoon de dagenlijkse dingetjes hier.
    Het weer is nog wel prima voor deze tijd van het jaar maar de dagen worden al wel aanzienlijk korter. Geniet dus nog maar lekker daar!

  • 19 September 2014 - 09:10

    Kiki:

    Haha Jens, jij vindt het ook overal zo gezellig dat je te lang blijft hangen ;-).. De blue hole even gegoogled. Zeker de moeite waard. Ook na het lezen van jouw verhaal. Mooi! Mokkie vroeg wanneer we met je konden skypen, want dan moest ik het even installeren namelijk :-). Geniet!

  • 19 September 2014 - 10:16

    Anita:

    Ha Jens, vanuit een Zonnig Terschelling ( ook leuk!! ) groet ik jou en Lees met veel Plezier wat jij meemaakt, Mooie verhalen!! Wat ben je toch een Luckey Bastard,maar zo verdiend!!Was je gister bij Het Prachtige meer Lago Atitlan? Zag je dat meisje aan de overkant zwaaien? ( je nichtje haha, zover weg/ zo dichtbij )
    Geniet van alles wat er op je Pad komt ( maar dat doe je al!! )
    Hug voor jou!! Liefs Anita

  • 19 September 2014 - 10:44

    Loek Bosman:

    Hey Jens,

    We hebben al een paar vaatjes rum ingeslagen voor als je weer thuis komt.
    Even afkicken nog met dat spul.
    Waar komt dat alcoholisme vandaan?? Van je ouders kun je het niet hebben!

    Goed om te lezen dat je reis zó gevarieerd is. Van de luxe hostels tot de vieze hutjes.

    Wij zitten ondertussen midden in de verbouwing (zie foto's op de what's Ap). Het wordt echt een paleisje in de Eiklaan 57 maar het risico is natuurlijk wel dat je nu never nooit meer het huis uit gaat...........

    Afijn, a.s. zondag ergens tussen 16.00 uur en 20.00 uur even face-timen tijdens de familie-Kerst-bbq bij Frans in Delfgauw!!?

    Enjoy your time (bij gebrek aan kennis van de Spaanse taal maar even in het engels!)

    Liefs van mamma en pappa

  • 20 September 2014 - 01:54

    Arjen:

    Ola Jens,

    leuk man, om je reis te volgen! keertje skypen lijkt me ook tof! ga t n keer proberen. grtz, Arjen

  • 28 September 2014 - 02:16

    Lotte:

    Jaaaa! Zo leuk en fijn je weer te zien!!! Geniet en tot snel :) :) :)

  • 03 Oktober 2014 - 10:47

    Dijk:

    Costa Rica is inderdaad nog wel een eindje. Hopelijk ben je er al bijna en kun je onderweg ook nog een beetje genieten van de betreffende landen.

    Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Van de Caraïben naar de Copacabana...

.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2015

Peru...

05 December 2014

La Paz...

08 November 2014

El Gigante...

22 Oktober 2014

Muy caro...

05 Oktober 2014

Los volcanes...
Jens

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 15510

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 24 Januari 2015

Van de Caraïben naar de Copacabana...

10 September 2010 - 09 December 2010

Transmongolië-express en het dak van de wereld...

Landen bezocht: